De wereld verandert, de economie verandert, de maatschappij verandert. Verandering is overal, in alle denkbare facetten van de samenleving. En dus moet een organisatie ook veranderen. Klinkt logisch, toch? Desalniettemin blijven mensen, ook wel gewoontedieren, vaak doen wat ze altijd al deden. We focussen ons bij een verandering namelijk te snel op afspraken en protocollen waarvan we denken dat ze ons gedrag kunnen beïnvloeden. Helaas denken de oudere, dominantere lagen van ons brein daar anders over. We zullen dieper moeten graven om een verandering in een organisatie tot een succes te maken. Zo ook een hogeschool die na ruim een kwart eeuw kiest voor een ‘nieuwe stijl van het huis’. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers gaan handelen naar de nieuwe identiteit en het merk gaan ademen?

 

In het artikel “Sterk staaltje verandering” (2019) schrijft Suzan van Wershoven over de organisatieverandering op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. De hogeschool voert een volledig nieuwe huisstijl in, en wil graag haar medewerkers hierin meenemen. De medewerkers moeten de nieuwe huisstijl internaliseren, maar zo eenvoudig blijkt dat niet. In het artikel geeft ze advies aan de hand van een analyse van het gedrag. Benieuwd naar de rest van het artikel?

 

 

 

Wil je weten wat wij als minor voor jou kunnen betekenen?

Neem dan hier contact met ons op.


0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *